Szeretettel köszöntelek a Atlantisz klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Atlantisz klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Atlantisz klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Atlantisz klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Atlantisz klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Atlantisz klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Atlantisz klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Atlantisz klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Azért tartom érdekesnek ezt a cikket, hogy érzékeltessük, mennyire él akár 1000 éven át is egy nemzet emlékezetében, tudatában egy terület, hogyan kötődik hozzá. Mi csorbul, módosul, változik az eredetihez képest. Mi az, amit 1000 éve eredetileg is más szemmel láttak az akkori emberek.
Érdekes abba is belegondolni, hogy ha több ezer évről van szó, mint Antarktisz esetében (3-4 ezer év lehet?) akkor mennyire módosulhatnak az akkori emlékek, élmények. Hogyan jönnek át a mai generációink tudatába.
Beszélgessünk róla a szöveg után!
Az üveghegyen is túl kifejezés egy meseelem;
a mesei mitikus világkép, ill. a mesei távolságra utaló mesekezdő formula része.
A magyar, szlovák, cseh, német népmesékben gyakran előforduló mítikus fogalom némelyek szerint voltaképpen a Glasberg egy osztrák hegyre utal Salzburgnál az Enns folyó mellett. Ez a folyó egyébként szintén szerepel a mesékben úgy, mint Ober-Enns, vagyis Operencia. Enns nevű község is van Ferső-Ausztriában a cseh és bajor határnál.
Honnan ered a mesék Óperenciás-tengere?
És a folyó nem csupán országhatár volt: kulturális válaszvonalat is
képezett. Az Enns folyón túl más szokások, hagyományok éltek, más világ
fogadta az oda utazókat. A nyugati határon kívül szolgáló magyar
katonák gyakran meséltek ezekről a szokatlan tapasztalataikról,
melyeket „Ober Enns” azaz németül az Enns folyón túl szereztek.
Tehát ez az „Ober Enns” kifejezés magyarosodott Óperenciára. „Túl az
Óperencián” tehát az Enns folyótól nyugatra terjedt. Az
Óperenciás-tenger pedig nagy valószínűséggel a Földközi-tenger megfelelője lehetett,
hiszen az „Óperencián” jócskán túlhaladva a tengert is megpillanthatta
az utazó.
A mesei világelképzelést, s ebben az üveghegy helyét jól érzékelteti egy szlovák mese, mely így kezdődik: „Hol volt, hol nem volt, hetedhét országon is túl, az óperenciás tengeren is túl, az üveghegyeken is túl, ahol deszkapalánk tartotta a földet, hogy bele ne hulljon a semmibe...”.
A mesehősnek, legfőképpen Hamupipőke királyfinak fel kell ugratnia az üveghegyre, hogy a csúcsán levő királyi palota ablakán kihajló királykisasszony kezéből az aranygyűrűt, aranyalmát, aranykendőt lekapja. Meg kell másznia az üveghegyet Mirkó királyfinak is.
Igen szemléletes, lovával folytatott párbeszéde: – Nyisd ki a szemed, kicsi gazdám, mit látsz? – Látok egy éktelen magas üveghegyet. Olyan meredek, mint a ház oldala, s a teteje az eget veri. – Hunyd bé a szemed, kicsi gazdám, mit látsz? – Látok magam alatt valami feketeséget, akkorát, mint egy jó nagy tál. – No, ez a föld kereksége – mondá a táltos. – Hát magad alatt mit látsz? – Látok egy végesvégtelen hosszú üvegösvényt, s innét is túl is mély ürességet. – Nohát azon nekünk végig kell mennünk. – Jaj, édes lovam, lefordulsz, a szörnyű halálnak halálával halunk meg...” Irod. Kriza János: Vadrózsák (Kolozsvár, 1863); „Glasberg”, „Glasbergritt” (Hdwb. d. alt. Märchens, II., Berlin, 1934–40); Berze Nagy János: Magyar népmesetípusok (I–II., Pécs, 1957).
Benedek E. „A huszárból lett király” meséjében megvan az Európa-szerte ismert Üveghegy (németeknél Glasberg) meseindítéka is. Erre, csúszós volta ellenére is, a mesehősnek, lóháton, azért kell följutnia, hogy a királykisasszonyt feleségül kaphassa. B. E. e meséjében azonban az Üveghegy tetején még egy üvegvár is van, amiből azt sejthetjük, hogy úgy ez mint az egész Üveghegy indíték is, csak a fényes szűzüveggel borított kupola emlékezete, illetve félreértése. E mesében viszont a forgás indítéka hiányozik.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!